Autoilun tulevaisuudesta

Teknologian kehitys muuttaa edelleen maailmaa, kuten se on tehnyt läpi koko kirjoitetun historian. Osana tätä kehitystä esimerkiksi Google ja Tesla kehittävät autojen huipputeknologiaa. Autot tänään ovat hyvin erilaisia kuin autot 30 vuotta sitten.

Formula 1 -kisoissa autovalmistajat ovat tuoneet teknologiaa eteenpäin. Siellä on testattu esimerkiksi KERS-järjestelmää, joka jarruttaessa muuttaa auton liike-energiaa lämmön sijaan akkuihin taltioitavaksi sähköksi, jota sitten voidaan taas käyttää kiihdytettäessä hyväksi. Kuluttajamarkkinoilla KERS on ilmestynyt sähkö- ja hybridiautoihin, joissa sen olemassaoloa mainostetaan mittarilla, joka osoittaa miten tehokkaasti jarrutustyötä kerätään akkuihin. Tämä mittari opettaa ajotavan mukauttamista uuden teknologian tehokkaaseen hyödyntämiseen.

Liikennöintiteknologia on lähtöisin pyörän keksimisestä ja aasin kesyttämisestä kantojuhdaksi neoliittisella kaudella, noin 4000 eaa. [2][3] Aasien, härkien ja hevosten vetämiä kärryjä kehiteltiin ja käytettiin liikkumiseen noin 6000 vuottoa, kunnes 1804 rakennettiin ensimmäinen konevoimalla itseään liikuttava rautatieveturi, joka liikkui kiskoja pitkin. [4] Alkoi junien valtakausi. Jo junaa ennen, vuonna 1769 oli Nicolas Josef Cugnot rakentanut höyryvoimalla toimivan auton [5], mutta vasta vuonna 1885 Karl F. Benzin rakentama, polttomoottorikäyttöinen auto nosti autot hevoskärryjen ohi junien rinnalle ja lopulta jopa niiden ohi.

Nyt 2010-luvulla sähköautot ja hybridiautot ovat ilmestyneet katukuvaan.[6] Samaan aikaan etenkin Google on kehittämässä itseajavaa robottiautoa.[7] Auton paradigma näyttäisi olevan muuttumassa ohjattavista työkalukoneista itseajaviin kumppaneihin. Merkel ennusti viime kuussa, että kahdenkymmenen vuoden päästä auton manuaalinen ajaminen olisi erikoisluvanvarainen poikkeustapaus. Tämä voi olla kärjistettyä, mutta periaatteessa Merkelin ennustusta voi pitää realistisena:

  • 1960-luvulla alkoi yleistyä vakionopeudensäätimet autoissa.[8]
  • 1990-luvulla alkoivat yleistä autonavigaattorit. [9]
  • Vuonna 2011 Apple julkaisi Siri-sovelluksen, jonka kanssa laitetta voi operoida puhekomennoin. [10]

Kun nyt autojen itseajavuuden kehitys ja yleinen keinoälykehitys on kovassa ja kiihtyvässä vauhdissa, on hyvinkin mahdollista, että vuonna 2040 autot toimivat kuten hissit nykyisin.

Li Andersson kirjoitti viisaasti blogissaan 12.1.2017[11]: “MaaS, Mobility as a Service, eli liikenne palveluna on tärkeä uusi suunta ajattelullemme. Jatkossa tarve oman auton käyttöön vähenee etenkin kaupungeissa, kun liikkuminen paikasta toiseen muuttuu helpommaksi ja halvemmaksi. Eihän kerrostalossakaan jokaisella asukkaalla ole omaa hissiä pystysuuntaiseen liikkumiseen, miksi vaakasuuntaiseen liikkumiseen tarvittaisiin jokaiselle oma auto.”

Itse asun kaupungin keskustassa, eikä minulla ole mitään järkeä omistaa omaa autoa. Jokaisen maailman äären pystyn saavuttamaan helposti busseilla, junilla, laivoilla ja lentokoneilla, tai vähintään vuokraamalla auton esimerkiksi Aviksesta tai Europcarista. Millään näistä ei tarvitse huolehtia niiden säilytyksestä kaikkina niinä päivinä, kun autoa ei tarvitse. Kun palvelut ovat lähellä, on henkilöauton omistaminen paljon suurempi kuluerä kuin tarvittaessa käytetyt taksit ja vuokra-autot. Myös niiltä päiviltä, jolloin auto seisoo paikallaan, pitää maksaa verot, vakuutukset, pysäköintikulut ja auto myös pölyttyy ja sen tietyt osat vanhenevat tarpeettomasti koko ajan. Asia on tietenkin aivan eri niille, jotka asuvat maalla, tai jotka työnsä tai lapsiperheen vuoksi tarvitsevat päivittäin autoa liikkumiseen.

Kun Li Andersson puhuu liikenteestä palveluna, hän katsoo Merkelin lailla robottiautojen lähitulevaisuuteen. Pian saattaa minulla olla kännykkä- ja nettiliittymien lisäksi robottiautoliittymä. Siinä voisin esimerkiksi tehdä kännykkäkalenteriini merkinnän automatkasta, jolloin merkittynä aloitusaikana kotiovelleni ilmestyisi robottiauto, joka olisi käytössäni siihen asti kunnes en enää tarvitse sitä. Samalla tavalla kuin puhelimella voin jo nykyisin merkitä puhelinkokouksen, jolloin sen alussa puhelin soittaa annettuun numeroon ja keskustelu voi alkaa. Tai sitten voin painaa kännykkäsovelluksessa nappia ja muutaman minuutin kuluttua robottiauto saapuu akuuttiin tarpeeseen. Kun en autoa tarvitse, se ei loju parkkiruudussa lintujen jätöksiä ja siitepölyä keräämässä, eikä hautautumassa lumen alle, vaan se käy tarpeen mukaan automaattipesussa (kuten pölynimurirobotit jo nykyisin lataavat itse itsensä latauspisteessä) ja on muiden palvelun asiakkaiden käytössä.

Pystymme taloyhtiössämme käyttämään yhteistä hissiä, eikä kaikille tarvita omaa. Miksi asia olisi eri robottiauton kanssa? Parinkymmenen vuoden päästä robottiauto voi varmasti olla kaikin puolin turvallisempi kuin ihmisen ohjaama auto. Ihmiskuljettaja saattaa hyvinkin näyttää liikenneturvallisuuden vaarantamiselta.

[1] Wikipedia: “Kinetic Energy Recovery System”, https://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_energy_recovery_system (viitattu 30.6.2017)

[2] Wikipedia: “Wheel”, https://en.wikipedia.org/wiki/Wheel (viitattue 30.6.2017)

[3] Wikipedia: “Aasi”, https://fi.wikipedia.org/wiki/Aasi (viitattu 30.6.2017)

[4] Wikipedia: “Höyrykone”, https://fi.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6yrykone (viitattu 30.6.2017)

[5] Wikipedia: “Auto”, https://fi.wikipedia.org/wiki/Auto (viitattu 30.6.2017)

[6] Wikipedia: “Hybridiauto”, https://fi.wikipedia.org/wiki/Hybridiauto (viitattu 30.6.2017)

[7] Wikipedia: “Robottiauto”, https://fi.wikipedia.org/wiki/Robottiauto (viitattu 30.6.2017)

[8] Wikipedia: “Cruise control”, https://en.wikipedia.org/wiki/Cruise_control (Viitattu 18.6.2017)

[9] Wikipedia: “GPS navigation device”, https://en.wikipedia.org/wiki/GPS_navigation_device (Viitattu 18.6.2017)

[10] Wikipedia: “Siri (Apple)”, https://fi.wikipedia.org/wiki/Siri_(Apple) (Viitattu 18.6.2017)

[11] Li Andersson: “Valtio on hyvä operaattori koko maan liikenteelle”, http://liandersson.fi/valtio-on-hyva-operaattori-koko-maan-liikenteelle/ (Viitattu 1.7.2017)

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s